Přeskočit na obsah
Jak vybrat knihy podle věku dítěte?

Jak vybrat knihy podle věku dítěte?

Proč vlastně záleží na výběru? Jiný příběh osloví batole, jiný předškoláka a úplně jiný malého školáka. Pokud chcete, aby čtení nebylo jen povinností před spaním, ale skutečným zážitkem, musíte vybírat knihy, které jsou pro daný věk jako dělané. Tento průvodce vám pomůže.

0–3 roky: Kniha jako hračka

Co hledat:
– leporela, obrázkové knihy, dotykové knihy
– jednoduchá slova, zvuky, říkanky
– pevné kartonové stránky

Proč:
Knihy jim pomáhají propojovat obrázky se slovy, což je základ budoucí slovní zásoby. Nezapomínejte, že děti v tomto věku se učí napodobováním. Pokud vás uvidí číst, budou chtít dělat to samé.

Tip na knihu:
Poznej dotykem – zábavné veršíky a ilustrace, které dítě může objevovat i hmatem.

3–4 roky: První příběhy z reálného světa

Co hledat:
– krátké příběhy o běžných situacích
– opakující se motivy
– jednoduchá zápletka, známé prostředí

Proč:
 V tomto věku děti hledají bezpečí a porozumění světu. Příběhy o školce, o tom, jak se chovat k kamarádům nebo co se stane, když něco pokazí, jim pomáhají lépe rozumět realitě.

4–5 let: Fantazie začíná pracovat naplno

 Co hledat:
– pohádky se zvířaty, která mají lidské vlastnosti a „problémy“
– příběhy s jasným začátkem a koncem
– řetězové a rytmické pohádky

Proč:
Děti už rozumí rozdílu mezi pohádkou a realitou. Mají rády předvídatelnost – vědí, že dobro zvítězí a že vše dobře dopadne. Příběhy plné fantazie je učí zvládat emoce a vnitřní konflikty.

Tip na knihu:
Pohádky o emocích – zvířátka pomáhají dětem porozumět hněvu, strachu či smutku.

6–7 let: Hrdinové, s nimiž se mohou ztotožnit

Co hledat:
– delší pohádky se zajímavou dějovou linií
– příběhy s jasnými hrdiny a padouchy
– pohádky s ponaučením

Proč:
Děti už dokážou oddělit svůj svět od světa knižních postav. Rády se s hrdiny identifikují, fandí jim a prožívají s nimi jejich dobrodružství. Jejich slovní zásoba roste a vydrží se soustředit i na delší text.

Tip na knihu:
Víla ze šátečku – zábavné a citlivé příběhy, které zaujmou i rozesmějí.

8–10 let: Skutečný život

Co hledat:
– příběhy s dětmi jako hlavními postavami
– knihy o přátelství, škole, zvířátkách
– reálné situace s napětím a humorem

Proč:
Děti školního věku se už často odklánějí od pohádek. Hledají něco „ze života“, s čím se dokážou ztotožnit. Jejich schopnost vnímat různé pohledy a tvořit vlastní příběhy z nich dělá ideální čtenáře dobrodružných, ale realistických knih.

Tip:
3D samolepky – Díky oboustrannému A3 pozadí a možnosti opakovaného použití se s nimi dá převyprávět spousta zábavných příběhů, jejichž autorem je samotné dítě.

Nezapomínejte však, že nezáleží jen na tom, co dítě čte, ale také s kým. Váš hlas, vaše přítomnost a vaše reakce dělají z čtení zážitek, který si děti odnesou do dospělosti.

 

 

Zdroj:
Annamária, K. (2018). Mese az érzelmi intelligencia fejlesztésében, szerepe a nevelésben-oktatásban. Fehér Ágota–Megyeriné Runyó Anna (szerk.) A mese szerepe a nevelésben, oktatásban. A Brunszvik Teréz Szakmai Napok keretében szervezett II. Nemzetközi Kisgyermeknevelési Konferencia kötete. Apor Vilmos Katolikus Főiskola. Vác, 138–147.